Syndrom SMS-owej szyi

Syndrom SMS-owej szyi – jakie są konsekwencje

Przeciętna głowa dorosłego człowieka waży 5 kg. Przechylając głowę do smartfona siła z jaką nasza głowa ciąży na kręgosłup jest identyczna, jak gdyby głowa ważyła już 27 kg!

W ostatnich latach dużo czasu spędzamy wpatrzeni w ekrany urządzeń elektronicznych, takich jak tablety czy smartfony. Należy jednak pamiętać, że pochylanie głowy i zgięcie szyi podczas SMS-owania czy grania na telefonie nie pozostaje bez wpływu na zdrowie. Utrzymywanie takiej nienaturalnej pozycji przez dłuższy czas niesie pewne konsekwencje zdrowotne, w tym dolegliwości bólowe kręgosłupa szyjnego (text neck). Czym jest text neck syndrome?

Text neck, czyli SMS-owa szyja

Współczesne zespoły bólowe kręgosłupa związane są z trybem życia. Utrzymywanie ciała w nienaturalnych pozycjach w ciągu dnia czy czynności zawodowe obciążające kręgosłup, jak praca biurowa czy praca kierowców, prowadzą w konsekwencji do powstania dolegliwości bólowych i niebezpiecznych chorób kręgosłupa. Na dodatek długotrwałe używanie tabletów, laptopów czy telefonów oraz brak aktywności ruchowej prowadzą do: zwyrodnienia kręgosłupa szyjnego, powstania zespołów napięciowych w obrębie szyi i ramion, mrowienia, a także drętwienia kończyn górnych. Częste używanie telefonu komórkowego wpływa negatywnie na ustawienie górnej części kręgosłupa – powodując tzw. syndrom SMS-owej szyi. Szyja jest zgięta, a mięśnie jej oraz karku są nadmiernie rozciągnięte.

Syndrom SMS-owej szyi – jakie są konsekwencje?

Syndrom SMS-owej szyi prowadzi m.in. do zbyt szybkiego zużywania się kręgosłupa i elementów go utrzymujących, czyli mięśni, więzadeł oraz ścięgien. Proces ten zwykle dotykał ludzi starszych i był przede wszystkim związany z wiekiem. W obecnych czasach dobrym słowem na określenie skali problemu jest właśnie przedwczesne zużywanie się kręgosłupa.

Jak zapobiegać text neck?

Aby nie doświadczać bólu kręgosłupa od telefonu, należy przede wszystkim dbać o prawidłowe ustawienie szyi – nie może być ona nadmiernie wysuwana do przodu.  Żeby zapobiec bólowi szyi od smartfona i dalszym konsekwencjom dolegliwości, trzeba także: zmienić własne nawyki, popracować nad odpowiednim ustawieniem szyi, rozluźnić nadmiernie napięte mięśnie oraz nauczyć się ergonomii pracy.

Trzeba także dać możliwość „odpoczynku” od ekranu zarówno narządowi wzroku, jak i mózgowi. Warto zadbać o aktywność fizyczną, rozluźnić nadmiernie napięte mięśnie szyi, pójść na basen lub zapisać się na masaż. Warto również poszukać pomocy w gabinecie fizjoterapeuty.

 

 

Dodaj komentarz