Ergonomiczne stanowisko pracy z komputerem

Ergonomiczne stanowisko pracy z komputerem

Komputery są nieodłącznym elementem wyposażenia stanowisk pracy biurowej. Przed komputerami spędzamy dziś znacznie więcej czasu, niż jeszcze kilka lat temu. Czasem alarmująco więcej czasu! Zatem jak ułatwić sobie pracę, na co zwrócić uwagę?

Monitor

Przy zakupie monitora zwróć uwagę na jego podstawkę, która najlepiej aby pozwalała na regulację wysokości oraz kąta nachylenia monitora. Górna krawędź ekranu powinna znaleźć się na wysokości lub nieco poniżej wzroku. Na rynku dostępne są także specjalne uchwyty, pozwalające na mocowanie monitora na biurku lub ścianie. Ważną zasadą jest ustawienie ekranu prosto przed sobą tak, by nie było konieczności skręcania szyi ani kręgosłupa. Zadbaj także o odpowiednie oświetlenie. Wykorzystuj zarówno światło sztuczne jak i naturalne. Najkorzystniejsze jest ustawienie komputera bokiem, w odległości jednego metra, od okna.

Wszelkiej maści rysunki poglądowe wskazują dokładny kąt nachylenia, pod jakim na monitor powinien padać nasz wzrok, ale nie oznacza to, że musimy nasze stanowisko pracy dostosowywać z kątomierzem w dłoni. Istotne jest to, aby:

  • monitor znajdował się 40-75 cm od nas, mniej więcej na długość ramienia (im większy monitor, tym dalsza powinna być odległość),
  • obraz znajdował się delikatnie poniżej naszej linii wzroku, gdy siedzimy wyprostowani, tak, aby kark był delikatnie pochylony (szczyt monitora może się znajdować nieco powyżej linii wzroku).
  • wbrew temu, co niestety nadal spotyka się w szkolnych pracowniach informatycznych, ustawienie monitora powyżej linii wzroku NIE JEST zdrowym rozwiązaniem. Narażamy w ten sposób nasz kark na nienaturalne ułożenie i obciążamy górny odcinek kręgosłupa. Podobnie niewskazane jest, żeby monitor znajdował się za nisko.

Klawiatura

Tak jak w przypadku monitora klawiaturę należy ustawić na wprost użytkownika, jednakże w odległości około 15 cm od krawędzi blatu. W czasie pracy na klawiaturze pamiętaj o prostym trzymaniu nadgarstków, dlatego korzystaj z nóżek, tylko gdy siedzisz w pozycji odchylonej do tyłu.

Myszka

Wielogodzinna praca przed komputerem może wiązać się z pewnymi niedogodnościami, które z czasem mogą przekształcić się w dolegliwości. Dość często spotyka się tzw. zespół cieśni nadgarstka lub po prostu ból ręki albo ramienia. Powodów tego może być wiele, a jednym z nich zazwyczaj bywa źle wyprofilowana myszka. Rozwiązaniem problemu może być mysz pionowa, często nazywana także wertykalną. Myszka wertykalna sprawia, że zupełnie inaczej układamy ramię, rękę i nadgarstek. Jest to dużo bardziej naturalne ułożenie dla naszego ciała. Myszkę trzymamy z boku, co jest dużo wygodniejsze. Eliminowany jest skręt ramienia, a używanie przycisków jest dużo łatwiejsze i wymaga mniejszej ilości siły. To wszystko sprawia, że zarówno mięśnie, jak i ścięgna nie męczą się tak bardzo, jak przy tradycyjnych myszkach dzięki czemu jesteśmy mniej narażeni na zespół cieśni nadgarstka lub RSI, czyli uraz spowodowany powtarzalnym wysiłkiem.

Dla użytkowników laptopów

Podstawową wadą laptopów jest połączenie monitorów z klawiaturą. Najsensowniejszym rozwiązaniem jest dołączenie osobnej klawiatury oraz umieszczenie laptopa na odpowiedniej wysokości za pomocą regulowanego uchwytu.

Pozostałe elementy stanowiska pracy z komputerem

Zadbajmy o to, by fotel oferował:

  • regulację na wysokość w zakresie umożliwiającym ułożenie nóg pod kątem 90 stopni,
  • regulację wysokości i pochylenia oparcia, a jeśli nie, to przynajmniej oparcie maksymalnie wyprostowane,
  • wyprofilowaną podstawę siedziska, z długością umożliwiającą swobodne ułożenie nóg,
  • podłokietniki (jeśli możliwe, również z regulacją).

Oprócz fotela zadbajmy także o odpowiednie ułożenie biurka. Po pierwsze, trzeba pamiętać o odpowiedniej ilości miejsca na nogi. Po drugie, blat stołu powinien znajdować się na tej samej wysokości, co łokcie. Jeśli biurko jest nieco za wysokie i nie można go obniżyć za pomocą regulacji ustawienia blatu, czy też wysokości nóg, można spróbować skorzystać z podnóżka, zapewniającego podparcie dla stóp. Zbyt dużych nieprawidłowości podnóżek nie zdoła zniwelować, jednak w przypadku, gdy brakuje kilku centymetrów, jego zastosowanie może być bardzo skuteczne.

Źródło: „ERGONOMIA – czyli jak pracować wygodniej, zdrowiej i bezpieczniej”, Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku

Kolejnym ważnym aspektem pracy siedzącej jest odpowiednie rozmieszczenie narzędzi pracy na biurku. Należy je ułożyć tak, by zapewnić jak najmniejsze obciążenie ciała. Bierzemy pod uwagę takie kryteria jak masa przedmiotu oraz częstotliwość jego używania. Im jest on lżejszy lub rzadziej używany, tym dalej można go umieścić.

Nie zapominaj o przerwach w pracy!

Praca na siedząco także męczy. Pozostając w jednej pozycji przez długi okres czasu, obciążamy stale część mięśni, podczas gdy inne w ogóle nie pracują. Na każdą godzinę pracy potrzebujemy około 5 minut przerwy. Nie należy jednak odpoczywać w pozycji siedzącej. Najlepszym rozwiązaniem są proste ćwiczenia. Inspiracji możecie zaczerpnąć z naszych artykułów, które znajdziecie tutaj.

Osoby chcące zgłębić temat i sprawdzić, czy ich stanowisko pracy jest ergonomiczne, zapraszamy na stronę Centralnego Instytutu Ochrony Pracy, gdzie w kilku prostych krokach można sobie odpowiedzieć na pytanie, czy nasze miejsce pracy aby na pewno służy naszemu zdrowiu. W celu dokładnego wymierzenia najzdrowszych dla nas odległości i ustawień, można także skorzystać z ergo-plannera, który znajdziecie tutaj.